Trening Umiejętności Społecznych
TUS dla dzieci szkolnych (8-14 lat) na podstawie Skillstreaming A. P. Goldstein
I MODUŁ
- Podstawy nawiązywania kontaktów z dziećmii dorosłymi. Umiejętne przedstawianie się, przywitanie, prezentacja własnej osoby. Dbanie o własny wizerunek.
- Umiejętności aktywnego słuchania i zasady z nią związane, zadawania adekwatnych pytań i dbania o przestrzeń osobistą innych osób oraz własną. Prawidłowy kontakt wzrokowy, przestrzeń osobista.
- Prawidłowa komunikacja z innymi (umiejętność rozpoczynania, podtrzymywania, kontynuowania, dołączania i kończenia rozmowy, stosowanie odpowiedniego tonu głosu, tempa, rola komunikacji pozawerbalnej).
- Pozytywne myślenie o sobie i pozytywne przedstawienie siebie oraz wzmacnianie własnej samooceny. Ćwiczenia ukierunkowane na podniesienie własnej samooceny.
- Przyjaźń (nawiązanie, podtrzymanie, rozróżnianie prawdziwej przyjaźni od toksycznej).
- Problemy grupowe i ich rozwiązywanie. Nauka przestrzegania zasad panujących w grupie. Ćwiczenia umiejętności współpracy.
- Radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych. Umiejętność stosowania kompromisu.
- Radzenie sobie z przegraną i niepowodzeniem
- Umiejętne proszenie o pomoc oraz oferowanie pomocy innym.
- Radzenie sobie z dokuczaniem. Radzenie sobie z próbami prowokowania.
- Uczenie się na błędach własnych i innych
- Radzenie sobie ze złością własną i innych. Stosowanie samokontroli.
- Radzenie sobie z lękiem. Rozwijanie umiejętności adaptacyjnych do nowych sytuacji oraz ćwiczenia ukierunkowane na pokonywanie strachu.
- Radzenie sobie ze smutkiem
- Radzenie sobie z odrzuceniem. Umiejętność przyjmowania odmowy.
- Radzenie sobie z presją grupy. Umiejętność podejmowania decyzji.
- Internet i zagrożenia z nim związane (podstawy)
- Radzenie sobie z oskarżeniem.
- Okazywanie zrozumienia dla uczuć innych.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ TUS W TERAPIS WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Każdy moduł obejmuje cykl cotygodniowych zajęć od września do czerwca. Dla dzieci w wieku od 8 do 10 oraz od 11 do 14 lat. Zajęcia trwają 90 minut. Grupy liczą ok. 6-8 osób, a podczas zajęć jest jednocześnie dwóch terapeutów. Prowadzący główny: dr Sandra Krajczy oraz terapeuta wspomagający. Dzieci w trakcie zajęć otrzymują instruktaż ćwiczeń w domu i środowisku poza domem (prowadzą segregator z kartami ćwiczeń). Podczas zajęć aranżowane są ćwiczenia grupowe, scenki, gry społeczne, zadania grupowe, analizy filmów, opowiadań i komiksów społecznych. Zajęcia składają się z części teoretycznej oraz praktycznej. Nieobecności na zajęciach grupowych można odrobić na zajęciach indywidualnych, co jest dodatkową okazją do dodatkowego wsparcia dziecka w obszarach, w których tego wymaga. TERAPIS WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I kontakt@terapis.pl I www.terapis.pl I tel. 603 498 255
TUS dla dzieci przedszkolnych
