Artykuły
Co to jest integracja sensoryczna?
26 listopada 2024Zawsze zachęcamy rodziców, terapeutów, pedagogów, nauczycieli i studentów, żeby doświadczając czy obserwując trudne zachowanie dziecka zastanowili się przede wszystkim DLACZEGO dziecko zachowuje się w ten sposób, co dzięki temu osiąga, do czego dąży, jakie mogą być przyczyny zachowania.
Szczegółowa analiza zachowania dziecka na tle aspektów zdrowotnych, społecznych i środowiskowych pozwala lepiej zrozumieć to zachowanie i celniej zaplanować sposób interwencji, czyli dobrać takie metody działań by rzeczywiście pomóc dziecku poradzić sobie z problemem, a nie tylko go zamaskować. Dr Anna Jean Ayres, twórczyni metody integracji sensorycznej twierdziła, że „gdy zrozumiesz na czym polega integracja sensoryczna u twojego dziecka, będziesz w stanie dostrzec problem, jeśli taki się pojawi”. Kiedy rodzice opowiadają mi o trudnym zachowaniu dziecka zawsze proszę, by mi opisali całą sytuację bez przypisywania jej interpretacji, ale też zastanowili się co się wydarzyło wcześniej. Dla mnie za każdym zachowaniem dziecka jest jakaś przyczyna lub grupa przyczyn, na które musimy spróbować odpowiednio zadziałać, by pomóc dziecku.
Każde dziecko rozwija integracje sensoryczną przez interakcje z otaczającym je światem. W każdej sekundzie do naszego mózgu dociera niezliczona ilość bodźców. Integracja sensoryczna to rodzaj organizacji tych bodźców. Jest to proces podświadomy. Dzięki integracji sensorycznej nasz mózg ma zdolność selekcji informacji i skupieniu się na tym co aktualnie jest ważne i ignorowaniu mniej ważnych aktualnie bodźców np. Ania, lat 8. (Imiona, płeć dzieci celowo zostały zmienione by chronić prywatność tych osób). Ania w szkole ma problemy ze skupieniem się na tym, co mówi nauczyciel i przez to ma problemy z samodzielnym wykonywaniem zadań. Po wykonaniu diagnozy okazało się, że dziewczynka ma problem z ignorowaniem bodźców zakłócających w klasie: wzrokowych i słuchowych, przez co w domu i w pracy 1 na 1 o wiele lepiej sobie radzi, gdyż ma wsparcie w tym zakresie osoby dorosłej.
Dzięki organizacji bodźców możemy celowo działać i odpowiednio reagować na doświadczenia. Rodzice siedmioletniego Krzysia, zgłosili problem, że chłopiec nie kończy rozpoczętych zadań. Problemy w zakresie integracji sensorycznej u Krzysia powodują, że bodźce dookoła dekoncentrują go, staje się on też wówczas bardziej pobudzony, co w konsekwencji skutkuje przerzucaniu uwagi na inny obiekt lub czynność. Zdolność do świadomej, celowej aktywności, która powinna być osiągnięta u chłopca przy prawidłowej integracji sensorycznej polega na rozpoczęciu, kontynuowaniu i zakończeniu konkretnej czynności.
Jeśli mózg nie radzi sobie z integracją bodźców mówimy o dysfunkcji lub zaburzeniach przetwarzania sensorycznego. Podstawowym założeniem jest tutaj, że układ nerwowy dziecka w nieefektywny sposób przetwarza informacje sensoryczne. Bodźce te mogą pochodzić od jednego układu lub kilku jednocześnie. Trudności w zakresie przyjęcia i wykorzystania tych bodźców przez układ nerwowy wpływają na pojawianie się zachowań, z którymi zgłaszają się rodzice do specjalistów. Procesy integracji sensorycznej i wiedza jej dysfunkcjach może stać się ogromnym źródłem wiedzy o przyczynach poszczególnych trudności u dzieci.
Jeśli potrzebujesz pomocy w zrozumieniu zachowań dziecka i zastanawia Cię to, czy są one związane z zaburzeniami integracji sensorycznej to w TERAPIS Wspomaganie Rozwoju Dziecka w Poznaniu pomożemy znaleźć Ci odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania.