Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia
Integracja sensoryczna w Terapis Wspomaganie Rozwoju Dziecka w Poznaniu
W Terapis Wspomaganie Rozwoju Dziecka w Poznaniu, diagnoza i terapia zaburzeń integracji sensorycznej prowadzona jest przez wykwalifikowany zespół certyfikowanych terapeutów. Nasze uprawnienia pozwalają nam na kompleksowe podejście zarówno do diagnozy, jak i terapii SI. Dzięki naszemu doświadczeniu jesteśmy w stanie skutecznie wspierać rozwój dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, dostosowując terapię do indywidualnych potrzeb każdego małego pacjenta. W naszym centrum w Poznaniu prowadzimy zajęcia na dwóch dużych salach integracji sensorycznej w pełni wyposażonych w specjalistyczne sprzęty i pomoce, które są niezbędne do przeprowadzenia efektywnej terapii, gwarantując najwyższej jakości opiekę i wsparcie dla dzieci i ich rodzin.
Jakie są objawy zaburzeń integracji sensorycznej
Zdiagnozowanie zaburzeń integracji sensorycznej może uświadomić i wytłumaczyć przyczynę i mechanizm działania wielu nietypowych zachowań u dzieci, które utrudniają im uczenie się oraz codzienne funkcjonowanie.
Jeżeli wśród poniższych stwierdzeń odnajdują Państwo te, które charakteryzują Wasze dziecko i Państwa zdaniem zachowania te znacząco utrudniają funkcjonowanie dziecka, to warto wykonać diagnozę integracji sensorycznej, żeby móc wspierać dziecko w najbardziej podatnym na zmiany okresie w jego rozwoju.
Typowe objawy zaburzeń SI
- Dziecko jest bardzo płaczliwe w przedszkolu, mimo że w innych sytuacjach nie ma problemów z rozstaniem z rodzicami.
- Dziecko zdaje się być stale rozdrażnione.
- Dziecko nie wykonuje poleceń.
- Dziecko wciąż się rusza i nie potrafi usiedzieć w miejscu przez dłuższą chwilę.
- Dziecko wychodząc na plac zabaw zaczyna biegać i nie chce robić niczego innego.
- Dziecko nie lubi huśtawek, karuzeli, zabaw w piaskownicy.
- Dziecko nie chce brać udziału w zabawach ruchowych i stoi z boku.
- Dziecko nie chce stać w szeregu z innymi dziećmi.
- Dziecko wciąż się potyka, uderza o inne przedmioty.
- Dziecko „wyrywa się”, gdy ktoś chce je przytulić, pogłaskać.
- Dziecko unika zabawy z innymi dziećmi i trudno nawiązuje przyjaźnie.
- Dziecko wycofuje się z kontaktów, gdy jest w grupie (przestaje mówić, uczestniczyć w swobodnej lub kierowanej zabawie).
- Dziecko je tylko wybrane pokarmy, a nawet zdarza mu się mieć odruchy wymiotne przy jedzeniu?
- Dziecko nie chce myć zębów.
- Dziecko krzyczy bez wyraźnego powodu.
- Dziecko kopie, szczypie lub popycha inne dzieci bez wyraźnego powodu.
- Dziecko nagle rzuca się na podłogę lub ścianę.
- Dziecko ma problemy z samodzielnym korzystaniem z kubka, sztućców.
- Dziecko wciąż myli prawą i lewą nogę.
- Dziecko nie potrafi zapiąć guzików, zamka, założyć kurtki, czapki.
- Dziecko często coś upuszcza, rozlewa, strąca przypadkowo przedmioty.
- Dziecko często zatykają uszy.
- Dziecko lubi mocno hałasować.
- Dziecko potrzebuje często powtarzania poleceń i dodatkowych wskazówek.
- Dziecko bardzo szybko się męczy.
- Dziecko unika kontaktu wzrokowego.
- Dziecko nie inicjuje pierwsze kontaktu.
- Dziecko wydaje się być stale nieszczęśliwe i niezadowolone.
Na czym polega diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej?
Pierwszy krok to wywiad z terapeutą. Zapytamy o okoliczności dotyczące ciąży, porodu, zdrowia i rozwoju dziecka, jego zachowań, umiejętności, a także trudności. Zostaną Państwo poproszeni o wypełnienie kwestionariusza, stanowiącego uszczegółowienie rozmowy.
Kolejnym etapem są testy i obserwacje kliniczne. Są to różne zadania i ćwiczenia, które terapeuta wykonuje z dzieckiem. Diagnostyczna jest również obserwacja spontanicznych zachowań dziecka na sali terapeutycznej. Jest to najdłuższa część diagnoz rozłożona na kilka spotkań (2-3), w zależności od wieku, współpracy i koncentracji uwagi dziecka.
Ostatni krok to omówienie wyników diagnozy. Terapeuta wyjaśnia poszczególne wyniki, a także zalecenia do dalszej pracy z dzieckiem. Rodzice otrzymują diagnozę dziecka w formie pisemnej.
Na czym polega terapia zaburzeń integracji sensorycznej?
Zajęcia z dzieckiem odbywają się indywidualnie, 1-3 razy w tygodniu. Czas trwania terapii jest bardzo zindywidualizowany i trwa od kilku do kilkunastu miesięcy, a nawet kilku lat.
Terapia polega na wykonywaniu przez dziecko zaplanowanych przez terapeutę zadań. Są one zaplanowane indywidualnie do każdego dziecka, dla którego ustala się plan terapeutyczny. W terapii SI bazuje się na aktywności dziecka. Uzasadnienie wykonywania poszczególnych ćwiczeń odnosi się do wyników diagnozy. Plan terapii jest na bieżąco dostosowywany do dziecka. Ćwiczenia wykonuje się na sali terapeutycznej, specjalnie do tego przystosowanej i wyposażonej w specjalistyczny sprzęt do integracji sensorycznej. Dodatkowo nawiązywana jest współpraca terapeuty z rodzicami, dla których ustala się na bieżąco domowy plan pracy z dzieckiem.